Hvorfor opkræver vi medicinhåndterings- og receptgebyr?

Hos Dyrlægerne Ved Stranden oplever vi indimellem spørgsmål om medicinhåndteringsgebyr eller receptgebyr på medicin til kæledyr. Det forstår vi godt – og derfor vil vi gerne forklare, hvad gebyret dækker over, og hvorfor det er nødvendigt.

Vi prioriterer at have et stort og velassorteret medicinlager på klinikken. Det gør vi, fordi vi ønsker, at vores patienter kan starte deres behandling med det samme – uden at ejeren først skal forbi apoteket og i langt de fleste tilfælde vente til næste dag med at komme i gang.
Når et dyr har smerter, infektion, kløe eller anden sygdom, kan hurtig behandling gøre en stor forskel for både dyrets trivsel og sygdomsforløbet. Derfor mener vi, at det er den bedste løsning for dyret, at medicinen kan udleveres direkte fra klinikken efter konsultationen.
Det kræver dog store ressourcer at have et omfattende medicinlager. Medicinen skal bestilles, opbevares korrekt, kontrolleres løbende, registreres efter gældende lovgivning og håndteres af uddannet personale. Samtidig bindes der betydelige økonomiske ressourcer i lageret for at sikre, at den nødvendige medicin er tilgængelig, når behovet opstår. Alt dette kræver både tid, administration og personale.
Medicin med hjem med det samme = højere dyrlægeregninger!
Når man får medicin med hjem med det samme, betyder det også er regningen hos os er større.
Det er derfor vigtigt at skelne mellem hvad vi som dyrlæger tager for vores ydelser og hvad der er betaling for den medicinen i får med hjem.
Tjener dyrlæger penge på medicin?
Nej ved lov må dyrlægepraksis ikke have en avance på mere end 5% på udleveret medicin.
Det synes vi er rigtig fornuftigt så medicinpriserne holdes nede. Men det er desværre ikke nok til at dække vores store udgifter, så derfor er vi nødsaget til at opkræve gebyr, for alternativt betyder det vi ikke kan have medicinlager på klinikken.

Hvad sker der, når medicin udleveres?
Når vi nu udleverer receptpligtig medicin, er der ydermere en række lovpligtige arbejdsgange, som skal følges nøje:
1. Dyrets journal skal gennemgås
2. Dyrlægen skal sikre, at behandlingen er korrekt og forsvarlig
3. Medicinen skal findes frem og mærkes korrekt
4. Udleveringen skal registreres og journalføres
5. Faktura og dokumentation skal udarbejdes
Det er derfor ikke blot selve medicinen, man betaler for, men også den faglige vurdering og den lovpligtige administration omkring udleveringen.

Hvorfor kræver recepter så også betaling?

Når en recept udskrives til brug på apoteket, kræver det stadig en faglig vurdering fra dyrlægen. Ifølge lovgivningen må receptpligtig medicin kun ordineres, når dyrlægen har kendskab til dyrets helbred og diagnose.
Det betyder blandt andet, at:
• journalen skal gennemgås
• recepten skal udarbejdes korrekt
• behandlingen skal vurderes som fagligt forsvarlig
• alt skal dokumenteres og journalføres
Derfor vil der også være et gebyr for udarbejdelse af recepter.
Hvorfor skal dyret nogle gange undersøges først?
I nogle tilfælde er det nødvendigt, at vi ser dyret, før vi kan udlevere eller ordinere medicin – også ved f.eks. loppe- og ormekure.
Det skyldes både:
• hensynet til dyrets sundhed og sikkerhed
• krav i lovgivningen
• ansvarlig brug af medicin og antibiotika
Som dyrlæger har vi ansvar for, at medicin anvendes korrekt og kun, når det er nødvendigt og sikkert for dyret.
Vi følger gældende lovgivning
Reglerne omkring veterinær medicin er lavet for at beskytte både dyr, mennesker og miljø. Fødevarestyrelsen fører løbende kontrol med dyreklinikker i Danmark, og klinikker er forpligtet til at overholde alle regler omkring medicinhåndtering og receptudskrivning.
Har du spørgsmål til recepter, medicin eller gebyrer, er du altid velkommen til at kontakte personalet hos Dyrlægerne Ved Stranden.